Lak I, Tmymdary A. A Comparative Study of debate and dialogue hero In Shahnameh, the Iliad and Homer Adiste (Based on the achievement of the American school of comparative literature to rely on the critical discourse). CLRJ 2016; 4 (2) :133-175
URL:
http://clrj.modares.ac.ir/article-12-8716-fa.html
لک ایران، تمیمداری احمد. بررسی تطبیقی ساختار مناظره و گفت و گوی قهرمانان در شاهنامه فردوسی، ایلیاد و اُدیسه هومر (بر پایه برخی دستاوردهای مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی با تکیه بر روش تحلیلگفتمان انتقادی). پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1395; 4 (2) :133-175
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-8716-fa.html
1- دانشآموخته دکترای ادبیات تطبیقی آکادمی ارمنستان
2- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (11729 مشاهده)
امروزه و در جهان معاصر به ویژه بعد از پیدایش مکتب ادبیات تطبیقی نگرش تطبیقی به آثار همانند ادبی جهانی با اقبال فراوانی مواجه شده است. تحلیلگران انتقادی گفتمان بر آن شدهاند که متنهای ادبی، مثل سایر متنها، در خدمت ارتباط است، بنابراین، آنها را نیز میتوان با نگرش و روش انتقادی تحلیل نمود. سه اثرمورد بررسی، در حول محوریت شخصیتهای هکتور، اولیس و رستم طرحریزی شده است. این قهرمانان در بستر حماسه، گاه برای دفاع از میهن و گاه برای دفاع از شاه و یا برای طی طریق خود به ایفای نقش قهرمانانه میپردازند. آنها در خلال گفت و گوی درونی و بیرونی بیش از هر چیز دغدغههای قهرمانانه را روایت و برجسته میکنند و ذهن ما را نسبت به آنچه برای خودشان مهم است، سوق میدهند. در این بستر، موقعیتهایی قابل ردیابی است و تاثیر و نشانههای میهنپرستی، دلسوزی و شفقت، اخلاقمداری و فضایل انسانی، مرگ با عزت، شجاعت و رشادت، قدرت و سلطه به خصوص در تبیین جایگاه قهرمان در حماسه و نظام معنایی آن مورد تبیین قرار میگیرد. هومر و فردوسی با ترکیببندی ابعاد گفتمانهای مسلط حماسه، در قالب ژانری از پیش موجود، حماسهای نو را باز تولید کردهاند. بنابراین، سه اثر حماسی، به منزله رخدادی ارتباطی، فقط بازتابی از اندیشه شاعر نیست، بلکه، با انتقاد از عملکردهای بزدلانه و رواج نگاههای قهرمانانه، نظم گفتمانی ویژهای را بازتولید میکند.
دریافت: 1392/4/8 | پذیرش: 1393/3/17 | انتشار: 1395/5/1