استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران ، esmaeilalipoor@yahoo.com
چکیده: (57 مشاهده)
اسطورهها پس از گذار از مرحلۀ تکوین، بارها بازخوانی و بازآفرینی میشوند. بازآفرینی مضامینِ اساطیری در پویانمایی، گونهای از اقتباس در آفرینشهای هنری است. قابلیتهای روایی، تصویرسازی، حضور عناصر داستان و مضمونهای مرتبط با هویتیابی در اسطورهها، فرصتی در اختیار نویسندگان و تهیهکنندگان صنعت فیلمسازی میگذارد تا پویانماییهایی گیرا برای مخاطبان معاصر بسازند. بررسی چگونگی بازتولیدِ اسطورهها در فیلم، موضوعی بینارشتهای و از حوزههای پژوهشی در ادبیات تطبیقی است. در مقالۀ حاضر کوشیدهایم تا بازآفرینی مضامین اسطورهای را در پویانمایی ربات وحشی ((The Wild Robot, 2023 نشاندهیم. با توجه به چندبعدیبودن بنمایههای اساطیریِ این فیلم، برای تحلیل متن، هم از نظریۀ "زمان چرخهای" و "فضای مقدس" میرچا الیاده و هم از نظریۀ "سفر قهرمان" کمبل بهرهبردهایم. این پویانمایی توانستهاست مضامین اسطورهای "گایا"، افسانۀ آفرینش "آدم" و ماجرای "کشتی نوح" را ضمن ایجاد فضای سرگرمی به مخاطبان ردههای سنّی پایینتر منتقل کند. یافتههای پژوهش نشانمیدهد، کنشگران رسانهای که دغدغههای فرهنگی دارند با گزینش کهنالگوهای اساطیری، میتوانند بخشهای مهمی از باورهای فرهنگی و دینی را در قالب پویانمایی، بازتولید و بازتفسیر کنند و به این ترتیب، تأثیر بهسزایی در احیای روایتهایی داشتهباشند که نسل جدید مخاطبان، کمتر به سراغ آنها میروند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارتباط ادبیات تطبیقی با هنرهای زیبا دریافت: 1403/12/7 | پذیرش: 1404/4/12 | انتشار: 1404/3/31