دوره 13، شماره 1 - ( 1404 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 88-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sina K. From Postmemory to Traumatopic Spaces: An Analysis of Trauma Representation in the Works of Wajdi Mouawad. CLRJ 2025; 13 (1) :59-88
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-78447-fa.html
سینا خسرو. از پساحافظه تا مکان‌های تروماتوپیک: تحلیلی بر بازنمایی تروما در آثار وجدی معود. پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1404; 13 (1) :59-88

URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-78447-fa.html


استادیار گروه هنر و معماری دانشگاه کردستان، ایران، کردستان ، xosrosina@gmail.com
چکیده:   (41 مشاهده)
این پژوهش به بررسی تطبیقی بازنمایی تروما و حافظه در نمایشنامه‌های منتخب وجدی معود، شامل «خط ساحلی»، «آتش‌سوزی‌ها»، «جنگل‌ها» و «آسمان‌ها» می‌پردازد. هدف از این پژوهش، تحلیل چگونگی بازنمایی هنری تروما و حافظه در آثار معود و بررسی پیامدهای آن بر بازسازی هویت فردی و جمعی است. چارچوب نظری پژوهش بر اساس نظریه‌های کتی کاروت، پل ریکور، ماریانا هیرش و یان پاتوچکا تدوین‌شده و روش پژوهش کیفی و تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که معود با بهره‌گیری از روایت‌های غیرخطی، نمادگرایی مکان و سکوت، پیچیدگی‌های حافظه فردی و جمعی را برجسته می‌کند. هر نمایشنامه به شیوه‌ای منحصربه‌فرد به این مضامین می‌پردازد؛ «آتش‌سوزی‌ها» روایت میان‌نسلی خشونت و جنگ را بررسی می‌کند، «خط ساحلی» بر جستجوی هویت و مواجهه با گذشته تمرکز دارد، «جنگل‌ها» اسرار خانوادگی و پساحافظه را نمایان می‌سازد و «آسمان‌ها» به بحران هویت در دنیای مدرن می‌پردازد. این پژوهش نشان می‌دهد که آثار معود با فراتر رفتن از مرزهای زبانی و فرهنگی، قدرت هنر را در بازسازی هویت و زخم‌های روانی به تصویر می‌کشند.
متن کامل [PDF 685 kb]   (23 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.