گروه زبان فرانسه، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبایی ، issaiyan2000@yahoo.com
چکیده: (566 مشاهده)
هدف این نوشتار تحلیل برخی از آثار نویسندگان نوگرا – از جمله آخوندزاده – بر اساس یک رویکرد تصویرشناختی است. پرسش اینجاست که چگونه و با چه سبک نوشتاری، نوگرایان ایرانی تمایز فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ایران و غرب را به تصویر کشیدهاند و موجب سوق دادن خواننده ایرانی به پذیرش غیریت و دگرگشتگی فرهنگی شده اند. به نظر میرسد که آخوندزاده و برخی از پیروان سبک نوشتاری او، شیفتگی خود به فرهنگ غرب را با درهمآمیختن ادبیات و نقد اجتماعی به خواننده منتقل کردهاند و در این راستا گونههای جدید ادبی را بکار گرفتهاند که به خوبی با اهداف اجتماعیشان سازگار افتاده، به گونهای که جامعه نقد بیشتر از آنکه جذب نوآوریها و جنبههای ادبی آثار آنان شود، به محتوی و گفتمان آنان پرداخته است. در این مقاله، تلاش داریم تا با تکیه بر نظریات صاحبنظران در حوزه ادبیات تطبیقی و با الهام گرفتن از دیدگاههای متخصصین تصویرشناسی، سبک و ساختار موجود در کتاب مکتوبات آخوندزاده، و کتابچه سیاحی گوید، را مورد مطالعه و تحلیل قرار دهیم. بر این باوریم که تبیین کارکرد نقد و تصویر در آثار نخستین روشنفکران ایرانی پایان قرن نوزدهم میلادی و توضیح دلایل موفقیت آنها در انتقال تاثیرگذار پیام خود، علیرغم ضعف آَشکار گفتمان انتقادی و ایدولوژیکشان، میتواند نتیجه مطلوب این پژوهش باشد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ادبیات تطبیقی و مطالعات فرهنگی دریافت: 1402/9/21 | پذیرش: 1402/12/21 | انتشار: 1402/12/25