1- استادیار گروه کارگردانی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- ستادیار گروه کارگردانی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (11288 مشاهده)
اصلاح قوانین مالکیت زمین بهعنوان بخشی از برنامه نوسازی در ایران و روسیه، رویدادی است که دگرگونیهای اجتماعی و سیاسی گستردهای برای هر دو کشور در پی دارد. آنتوان چخوف با نمایشنامه «باغ آلبالو» و اکبر رادی با نمایشنامه «لبخند باشکوه آقای گیل» اصلاح قوانین مالکیت زمین و زوال طبقه اشراف زمیندار در ایران و روسیه را دستمایه قرار داده و تأثیر آن بر زندگی شخصیتهایی از طبقات مختلف اجتماعی را آشکار کردهاند. این دو نمایشنامه بازتابی از پیامدهای تاریخی برنامه نوسازی از بالا و یا نوسازی آمرانهای هستند که در عصر پهلوی دوم در ایران و نیکولای دوم در روسیه با شتاب اعمال میشود. به همین دلیل این آثار میتوانند بهعنوان یکی از منابع برای مطالعه تاریخ تطبیقی ایران و روسیه مورد توجه باشند. هر دو اثر موضعی انتقادی نسبت به برنامه نوسازی دارند. آنها با خلق شخصیتهایی که دچار بحران هویّت هستند، بُعد تازه و ناگفتهای از پیامدهای نوسازی آمرانه را بازتاب میدهند که در تحلیلهای تاریخی مغفول مانده است. بررسی شخصیتهای دو اثر این امکان را فراهم میکند که مسئله بحران هویّت را بهمثابه یکی از پیامدهای برنامه نوسازی پیگیری کنیم. این مقاله با بررسی تطبیقی زمینههای تاریخی آثار، تصویری از شرایط بحرانی برآمده از صنعتیسازی، افول کشاورزی و دگرگونیهای بنیادین را ترسیم میکند. هدف از این بررسی تطبیقی، طرح این مسئله است که برنامه نوسازی چگونه به دگرگونی وضعیت طبقات اجتماعی میانجامد و بحران هویّت چگونه در دو اثر از ادبیات نمایشی ایران و روسیه، با زمینه تاریخی مشابه بازنمایی شده است.
.
دریافت: 1392/10/12 | پذیرش: 1394/4/22 | انتشار: 1395/3/1