استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بجنورد ، f.alavizadeh@gmail.com
چکیده: (24 مشاهده)
پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی اقتباس انیمیشن قلعه ماهیها و منطقالطیر عطار در یک گفتمان بینارشتهای در حوزه ادبیات تطبیقی و مطالعات اقتباس میپردازد. نگارنده بر مبنای نظریه اقتباس لیندا هاچن، اقتباس قلعه ماهیها را نه به عنوان یک فرایند ساده و مستقیم از متن اول بلکه به عنوان فرایندی کنشگرانه و خلاق بررسی میکند که شامل تغییرات عمیق و تفسیرهای جدیدی است که بر اساس زمینهها و شرایط فرهنگی و اجتماعی، تفاوت در رسانه انتقال و نیز درک مخاطب ایجاد میشود. در این جستار، براساس چهارچوب روششناسی هاچن، بررسی فرایند اقتباس انیمیشن قلعه ماهیها در سه سطح انجام میشود: از منظر سطح اول اقتباس یا همان متنی، به بررسی تفاوت میان درونمایه و پیرنگ دو داستان میپردازیم. در سطح دوم اقتباس یا فرایندی، تغییرات ناشی از تبدیل رسانه مکتوب منطقالطیر به رسانه بصری انیمیشن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در سطح سوم بررسی یا همان تجربه مخاطب، به تغییرات خلاقانه اقتباسگر با توجه به مخاطب کودک اقتباس خواهیم پرداخت. روش تحقیق توصیفی-کیفی است و دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی گردآوری شدهاند.انتخاب نمونه نیز به صورت هدفمند و براساس شاخصهای اقتباس خلاقانه در آثار کودک انجام شده است.نگارنده نشان میدهد که اقتباس انیمیشن در رسانه نمایشی حوزه کودک چگونه میتواند تجربیات و تفسیرهای جدیدی از داستان اصلی را ایجاد کند و چگونه در زمینه فرهنگی و زمانی متفاوت، منجر به بازنگری و تغییر در معنای داستان میشود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارتباط ادبیات تطبیقی با سایر دانشها دریافت: 1400/3/25 | پذیرش: 1404/4/18 | انتشار: 1404/3/31