1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه بوعلی سینا
چکیده: (8607 مشاهده)
دیدگاههای فردی و گروهی در تکوین روابط انسانی نقش بسیار مهمی دارند و بررسی این دیدگاهها از ابعاد مختلف، در حیطة تصویرشناسی است. تصویرشناسی در حوزههای مختلف علمی نمود دارد؛ اما در ادبیات تطبیقی به رویکرد نسبتاً جدیدی اطلاق میشود که به مطالعه تصویر «دیگریِ برونفرهنگی» در ادبیات ملی یا بررسی تصویر یک «من» در ادبیات «دیگری» میپردازد.
امین معلوف، نویسنده لبنانیتبار، در رمان سمرقند با محور قرار دادن زندگی خیام و ماجراهای وی با حسن صباح و خواجه نظامالملک، تاریخ ایران را در عصر سلجوقیان و عهد مشروطه بازنمایی کرده است. وی با تخیل سرشار و دانش فراوان تاریخی خویش، رمانی تاریخی نوشته که اغلب به واقعیت نزدیک و گاهی از آن دور است. این امر از یک سو، ناشی از درک خواندهها و یافتههای موجود درباب تاریخ ایران و ایرانی در «افق فرهنگی» معلوف است و از سوی دیگر، ناشی از قالب، محتوا و الزامات رمان و رماننویسی؛ با این حال، روح تسامح و تساهل بر این اثر غالب است. درمجموع، میتوان گفت ارتباط نویسنده با «دیگریِ ایرانی» غالباً واسطهای و غیرمستقیم (بینامتنی و بیناذهنی) بوده و خوانش او از این «دیگری» اغلب واقعگرایانه و در مواردی برخاسته از نگاهی غیربومیگراست و گاهی هم به استروتیپها و سادهانگاری نزدیک میشود.
روش پژوهش، تاریخی و جامعهشناختی است. نگارندگان با تکیه بر اسناد و مدارک تاریخی و اجتماعی و تحلیل آنها، بازنمایی ایران و ایرانیان را در رمان سمرقند مطالعه کردهاند.
دریافت: 1396/3/28 | پذیرش: 1395/12/1 | انتشار: 1396/3/28