دوره 7، شماره 4 - ( 1398 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 69-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare N, Fereshteh Hekmat F. Definition of "Rend" and "Rend-goonegy” from perspective of "Ghazaliat of Hafez" in “Three Puppet Plays” of Bahram Beyzai. CLRJ 2019; 7 (4) :52-69
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-27151-fa.html
زارع نیلوفر، فرشته حکمت فرشاد. مفهوم رند و رندگونگی از منظر غزلیات حافظ در سه نمایش‌نامه عروسکی بهرام بیضایی. پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1398; 7 (4) :52-69

URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-27151-fa.html


1- دانشجوی دکتری مطالعات تئاتر، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا ، niloofar.zaare@gmail.com
2- عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دپارتمان نمایش
چکیده:   (4859 مشاهده)
رند در زبان پارسی از دیرباز به‌کار رفته و حامل معانی مثبت و منفی بی­شماری در آثار کهن بوده است. حافظ، برخلاف اکثر پیشینیان خود، نگرشی سطحی و منفی به رندان ندارد و برعکس آن­ها را ریاستیز، عصیانی و حقیقت­جو معرفی می­کند که در راهی دشوار و عوام­گریز، مولِد انقلاب­های فردی و اجتماعی مختلفی بوده­اند؛ به طوری که حافظ­پژوهان بسیاری این مفهوم را مهم­ترین دستاورد فکری حافظ دانسته­اند. از برآیند این خصایص نیز می‌توان به کُنشگری رندان به‌مثابه­ شخصیت نمایشی اشاره کرد. بهرام بیضایی (نمایش‌نامه­نویسی که توجه بی­شائبه او به آثار کهن  انکارناشدنی است) گزینه مناسبی برای پیگیری این مفهوم است؛ چه بسا که روحیه قهرمانی و انقلابی موجود در آثار او در پیوند با اسطوره و کهن­الگوها بر جنبه­ها و خصلت­های رازآمیز، عصیانی و شوریدگی شخصیت­هایش صحه می­گذارد. نگارندگان برای اثبات هویت وجودی شخصیت رند (که به‌واسطه ویژگی­هایش نمایشی است) برآن هستند تا با نگاهی نو، دستاورد شعری حافظ را مورد پژوهش قرار داده و با توجه به اهمیت شخصیت­پردازی در ادبیات نمایشی در راستای ادبیات تطبیقی، به بسط شخصیت رند در شعر و نمایش بپردازند. بنابراین ضمن برشمردن ویژگی‌های رندی و رندگونگی در غزلیات حافظ و پی بردن به اصل این مفهوم، انواع تقسیم‌بندی شخصیت دراماتیک نشان داده و پس از آن به تطبیق خصایص رند حافظ با ویژگی‌های یک شخصیت نمایشی پرداخته شده و از حاصل این رهیافت سه نمایش‌نامه عروسکی بیضایی مورد تحلیل قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 507 kb]   (2672 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: پژوهشهای تطبیقی
دریافت: 1397/8/22 | پذیرش: 1398/3/18 | انتشار: 1398/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.