دوره 7، شماره 2 - ( 1398 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 129-108 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dorri N, Piruznia A. Study of common themes in Shamlu, Éluard, and Hughes poems from the perspective of sociology of literature. CLRJ 2019; 7 (2) :108-129
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-23055-fa.html
دری نجمه، پیروزنیا احمد. واکاوی مضامین مشترک در شعر شاملو ، الوار و هیوز از منظر ادبیات متعهد. پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1398; 7 (2) :108-129

URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-23055-fa.html


1- عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس ، najmeh@dorri.org
2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (6456 مشاهده)
تعامل میان ادبیات دربین ملت‏ها از طریق مفاهیم مشترک و تأثیرپذیری شاعران در آثار ادبی ازهم درحوزۀ ادبیات تطبیقی مورد بررسی قرار می‏گیرد. بخشی ازشعرمعاصر در جامعه امروز  برخواسته از زندگی اجتماعی است و تأثیر پذیری ازفرامتن‏های شعری در محیط‏های اجتماعی،  سیاسی ، اقتصادی حاکم بر جامعه است. شاملو، پل‏الوار و هیوز شاعرانی هستند که از سه فرهنگ متمایز و در قرنی مشترک و البته در محیط جغرافیایی متفاوت به شاعری می­پردازند؛ زمینه‏های اصلی شعر این سه متأثر از زندگی اجتماعی است و هرسه در دوره‏ای از زندگی شعری‏شان به جریان‏های چپ گرایش داشته‏اند و همین گرایش‏ها مضامین مشترکی را در شعر ایشان پدید آورده است. مضامینی همچون آزادی ، عدالت ، ظلم ستیزی ، استبداد‏ستیزی، توجه به وضعیت زندگی کارگران،بازنمود آموزه های مارکسیستی و یاد مبارزانی که در راه این اهداف تلاش می‏کردند از جمله این اشتراکات است. به طوری که شعرآنها نمایانگر وضعیت و بحران‏های جامعه خود و جهان است. این پژوهش به شیوه توصیفی ، تحلیلی دیوان شاعران مورد بحث را برای استخراج این مشابهت‏ها و نقد و تحلیل آن برمبنای جامعه‏شناسی ذوق ادبی و هنری ایشان بررسیده است.
متن کامل [PDF 417 kb]   (2153 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: رابطه زبان و ادبیات فارسی با زبان و ادبیات ملل اروپایی (تاثیر، تاثر و تشابه)
دریافت: 1397/4/23 | پذیرش: 1398/6/20 | انتشار: 1398/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.