Volume 5, Issue 2 (2017)                   CLRJ 2017, 5(2): 99-122 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mobasheri M, Aghayani Chavoshi L. اصول مکتب عرفانی ابن عربی در مثنوی محیط اعظم (بررسی تاثیر ساختار صوری و محتوایی فصوص‌الحکم بر محیط اعظم). CLRJ 2017; 5 (2) :99-122
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-2008-en.html
1- Alzahra university
Abstract:   (9021 Views)
ابن‌عربی از چهره‌های مهم عرفان اسلامی است که نظریاتش مکتب و رویکرد خاصی را در بینش عرفانی پدید آورد. آرای وی در میان اشعار عرفانی ظهور بسیار داشته است. در این مقاله، خاستگاه آموزه‌های عرفانی مثنوی محیط اعظم بیدل دهلوی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به مباحثی که شیخ اکبر مطرح کرده، به نظر می‌رسد در تصنیف مثنوی محیط اعظم توجه خاصی به این اثر بوده است. در این پژوهش، تناظر مورد نظر میان فصوص‌الحکم و مثنوی محیط اعظم با ذکر قراینی که در صورت ظاهری این مثنوی و مضامین عرفانی‌آن آمده‌، بررسی شده است. در این میان علاوه بر صورت‌بندی، تعبیرات و اصطلاحات، آموزه‌هایی عرفانی مثنوی یادشده نیز تأیید کننده نظر فوق است؛ بحث سریان وجود حق در همه هستی ـ که در مکتب ابن‌عربی وحدت وجود خوانده شده ـ و مراتب این ظهور و ویژگی‌های آن از جمله مضامین عرفانی طرح شده در مثنوی محیط اعظم است که برخاسته از بنیان‌های مکتب فکری ابن عربی است. این مقاله
با ارائه شواهد مربوط، مؤید تأثیرپذیری بیدل دهلوی از فصوص ‌الحکم در ساحت ساختار صوری و محتوایی مثنوی محیط اعظم است.
Full-Text [PDF 238 kb]   (2327 Downloads)    
Article Type: Research Paper | Subject: Pathology of Schools and Approaches to Adaptive Literature
Received: 2016/08/15 | Accepted: 2017/06/14 | Published: 2017/06/22

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.