kashi S, Pourmand H A, Kavoosi M, Sheikh Mehdi A, Ghobadi H A. Comparative Archetypal Analysis of Love Stories in Iran (Samak-e-Ayyar) and France (Tristan and Iseult). CLRJ 2015; 3 (2) :183-207
URL:
http://clrj.modares.ac.ir/article-12-197-fa.html
محمدکاشی صابره، پورمند حسنعلی، طاووسی محمود، شیخمهدی علی، قبادی حسینعلی. تحلیل و مقایسه کهنالگویی قصههای عاشقانه در ایران (سمک عیار) و فرانسه (تریستان و ایزولت. پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1394; 3 (2) :183-207
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-197-fa.html
1- دانشجوی دکتری دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استادیار پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استاد پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- دانشیار انیمیشن و سینما، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
5- استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (10746 مشاهده)
یکی از اهداف مطالعات تطبیقی ادبی، جستوجوی نمونههای «حقیقت» انسانی است که بهصورت کهنالگوها در ادبیات همه ملتها در همه زمانها آشکار شده است. در این مقاله، نگارندگان با بهرهگیری از مکتب آمریکایی (بینالمللی) مطالعات تطبیقی ادبی، به مقایسه کهنالگویی عشق رمانتیک در قصه فرانسوی «تریستان و ایزولت» و قصه ایرانی «خورشیدشاه و مهپری» در رمانس حماسی سمک عیار میپردازند. بدین منظور ابتدا به تعریف کهنالگوهای مادر و پدر، آنیما و آنیموس، مفاهیم خودآگاه و ناخودآگاه، خودآگاه و ناخودآگاه جمعی و مردانگی و زنانگی در روانشناسی یونگی میپردازیم. سپس مفهوم فرآیند «فردیت» که مبتنی بر ایجاد تسلط فرد بر خودآگاه و ناخودآگاه خویش است را توضیح داده و نشان میدهیم که با توجه به وجود ناخودآگاه زنانه (آنیما) در مرد و ناخودآگاه مردانه (آنیموس) در زن، قصه عشق رمانتیک با فرآیند فردیت در انسان تطبیق دارد. نگارندگان ضمن بیان پیرنگ کلی دو قصه عاشقانه مورد بحث، به تعبیر کهنالگویی یونگی عناصری چون شاه، ملکه، قهرمان مرد، جادوگران و معشوق پرداخته و نقش نمادین و روانشناختی آنها را در هر دو قصه توضیح میدهند. آنگاه به مطالعه تطبیقی شخصیتها، کارکردها و حوادث هر قصه پرداخته و ضمن بیان تفاوتها و شباهتهای آنها، به تجزیه و تحلیل فرآیند عشق رمانتیک در هریک از قصهها و مقایسه تحلیلی آنها با یکدیگر میپردازند.
این مطالعه تطبیقی قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد که چرا عشق رمانتیک در قصه فرانسه عصر مدرن به مرگ و تراژدی منجر میشود، اما در قصه ایران پیش از اسلام به وصال عشاق میانجامد.
دریافت: 1393/8/27 | پذیرش: 1393/11/4 | انتشار: 1394/7/1