دوره 8، شماره 1 - ( 1399 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 153-132 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

roozbeh R. A Comparative study of didactic teachings in Bahram Chubineh and Shakespeare's Macbeth. CLRJ 2020; 8 (1) :132-153
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-26227-fa.html
roozbeh روح اله. بررسی تطبیقی آموزه‌های تعلیمی در بهرام چوبین فردوسی و مکبث شکسپیر. پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1399; 8 (1) :132-153

URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-26227-fa.html


دانشگاه ولی عصر ع ، roohollahroozbeh@gmail.com
چکیده:   (3162 مشاهده)
بهرام چوبین فردوسی و مکبث ویلیام شکسپیر به هم شبیه هستند. پس می‌توان این دو اثر را با هم مقایسه کرد. مقاله پیش روی از رهگذر تطبیق به ارزشهای اخلاقی در بهرام چوبین و مکبث و کارکردهای تعلیمی آنها می‌پردازد. فردوسی و شکسپیر بسیار ماهرانه به تطورات سردارانی همانند بهرام چوبین و مکبث در چنگال قدرت می‌پردازند. هر دو سردار بعد از فتح، خیال پادشاهی به سرشان می‌افتد و هر دو به واسطه موجودات غیربشری از آینده باخبر می‌شوند. مکبث از زنان ریش‌داری خبر فرمانروایی کاودور و پادشاهی اسکاتلند را دریافت می‌کند. بهرام از زنی که شاه پریان است حکم شاهی می‌شنود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که شکسپیر متاثر از جهان‌بینی دوره الیزابت شاه را بزرگ و عالی در نظر می‌انگارد که از طرف خداوند حاکم انسانها است و کشتن وی مساوی با کشتن خیر است در حالیکه در بهرام چوبین، فردوسی همگام با سردار شجاع است و جهانبینی فرّ ایزدی را به چالش می‌کشد. روش این مقاله با استناد به مکتب ادبیات تطبیقی امریکایی می‌باشد که به مقایسه شباهت‌ها و افتراقات آثار ادبی می پردازد.
 
متن کامل [PDF 893 kb]   (1024 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات تطبیقی در کشورهای مختلف دنیا با رویکرد تحلیلی انتقادی
دریافت: 1397/7/24 | پذیرش: 1398/7/4 | انتشار: 1399/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.