در نوبت انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار زبان و ادبیات عربی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بیرجند ، aa.mohammadi@birjand.ac.ir
2- دانـش آموختــه کارشناســی ارشـد، گـروه زبـان و ادبیــات فارسـی، دانشـکده ادبیـات و علـوم انســانی، دانشـگاه ولـی عصر رفسنجان
چکیده:   (37 مشاهده)
مطالعه رابطه متقابل ادبیات و سینما و ظهور ویژگی ­های هریک از این دو هنر در دیگری مورد توجه بسیاری از پژوهشگران این دو مقوله بوده است. بررسی ظرفیت ­های سینمایی آثار ادبی، قریب به یک دهه می ­باشد که به ­طور جد مورد توجه پژوهشگران واقع شده است. نویسندگان آثار ادبی با شناخت عناصر سینمایی و استفاده از آن­ها در آثار خود، باعث پویندگی در آثارشان می ­شوند و فیلمسازان با اقتباس از این آثار ادبی موفق، سوژه ­های ماندگاری پیدا می­ کنند و به مخاطب خود ارائه می ­دهند. رمان، شباهت چشمگیری به فیلمنامه دارد و اکثر اقتباس ­های سینمایی بر مبنای رمان­ ها انجام می ­شود. یوسف زیدان از جمله نویسندگانی است که قابلیت ­های تصویری بسیاری در رمان ­های وی برای اقتباس در سینما به چشم می ­خورد. در پژوهش حاضر، سعی شده است با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد میان ­رشته­ ای متن داستان شیخ در محبس، از نظر الگوی سه پرده سید فیلد و فرم سینمایی مورد بررسی و کنکاش واقع شود. هدف ما در این پژوهش واکاوی ساختار و محتوای رمان مذکور و نشان دادن وجوه اقتباسی آن از زوایای گوناگون است. نتایج پژوهش مذکور حاکی از آن است که این رمان به دلیل دارا بودن ساختار سینمایی، دقت در توصیف جزئیات، صحنه پردازی و گفتگوهای نمایشی و قابلیت سکانس ­بندی ظرفیت ­های وافری جهت اخذ و اقتباس سینمایی و نگارش فیلمنامه دارا است.
 
     
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: بررسی تطبیقی متون و ادبی با هنرهای زیبا
دریافت: 1403/3/2 | پذیرش: 1403/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.