دوره 2، شماره 2 - ( 1393 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 270-243 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Houshangi M, Ghobadi H, Fooladvand H. A Comparative Review of the Allegorical Roles of Lion, Camel and Child in the Thoughts and Works of Rumi and Nietzsche. CLRJ. 2014; 2 (2) :243-270
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-612-fa.html
هوشنگی مجید، قبادی حسینعلی، فولادوند حامد. بررسی تطبیقی رمزهای تمثیلی شتر، شیر و کودک در آثار و اندیشه مولانا و نیچه. پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1393; 2 (2) :270-243

URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-612-fa.html


1- دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استاد فلسفه غرب‌، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (5771 مشاهده)
از مهم‌ترین مباحثی که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان زبان‌شناس قرار گرفته است، تأثیر نظام اندیشگانی بر جامعه نشانه‌ها و رابطه ذهن و قراردادهای زبانی است. اهمیت این رابطه در نگرش‌های تطبیقی جلوه بیشتری می‌یابد و در نهایت، پژوهشگران با بررسی و تحلیل تطبیقی طرح‌واره‌های اصلیِ ذهن چند متفکر و هنرمند، به استفاده همسو و تا‌حدودی مشترک نشانه‌های زبانی آنان دست یافته‌اند. مولانا و نیچه متفکرانی هستند که نخست، نظام اندیشگانی خویش را با زبان شعر و سپس با جامعه نمادها و سمبل‌ها بیان داشته‌اند و دیگر این‌که در شناخت خود از هستی، انسان، حقیقت، اخلاق و زندگی با یکدیگر اشتراکاتی دارند؛ بنابراین با توجه به مفاهیم یاد‌شده، هر دو از جامعۀ نشانه‌ها و رمزگان خویشاوند و همسو بهره‌مند می‌باشند. این جستار درصدد آن است تا میزان زیست‌مایه‌های معرفت‌شناختی و بن‌لایه‌های حرکت استعلایی انسانی را در نگرش مولانا و نیچه، با توجه به روایت‌های تمثیلی آنان، مورد بررسی قرار دهد؛ بنابراین در این راستا، به بررسی سه نماد برجسته «شتر»، «شیر» و «کودک» در حوزه اندیشه نیچه و مولانا، به‌عنوان مراحل تکوّن، صیرورت و تعالی انسانی پرداخته و این نتیجه حاصل شده است که هستی‌شناسی مشترک هر دو، منتج به کاربرد نشانه‌های ذکر‌شده در توصیف مراحل سلوک و تعالی انسانی است؛ اما تمایز آنان در مقصد‌شناسی، به چینش متفاوت این نشانه‌ها منتج خواهد شد.
متن کامل [PDF 364 kb]   (2686 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی | موضوع مقاله: استعاره‌شناسی تطبیقی
دریافت: 1392/7/2 | پذیرش: 1392/12/7 | انتشار: 1393/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.