1- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی ، t_seyfi@sbu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد
چکیده: (1566 مشاهده)
رئالیسم جادویی، شیوه نوینی در حوزه ادبیات داستانی است که نویسنده در آن وهم و خیال را با رخدادهای واقعی چنان ماهرانه در هم می آمیزد که شخصیتهای واقعی و فراواقعی برای خواننده طبیعی و باورپذیر جلوه کند. ازجمله رمانهای رئالیسم جادویی می توان به رمان الرجع البعید فواد تکرلی نویسنده معاصر عراق و طوبا و معنای شب اثر شهرنوش پارسیپور رماننویس معاصر ایرانی اشاره کرد. . الرجع البعید به وقایع خونین عراق سال 1962م می¬پردازد که با کودتای ضد سلطنتی ارتش و پایان رژیم پادشاهی همراه بوده است. رمان پارسی¬پور هم با اوج انقلاب مشروطه در ایران و حوادث بعد از آن تا انقلاب بهمن 57 همزمان می¬باشد. ازآنجاکه این رمانها محصول فضای پر از خفقان عراق و ایران است، نویسندگان آنها با تلفیق واقعیت با خیال و حذف مرز میان آنها سبک رئالیسم جادویی را برای بیان دیدگاه خود برگزیدهاند؛ لذا هدف پژوهش حاضر آن است که به روش توصیفی - تحلیلی مؤلفه های رئالیسم جادویی را در این رمانها استخراج و دلیل کاربرد آنها را مورد بررسی قرار دهد تا ضمن معرفی دو اثر مهم ادبیات داستانی عراق و ایران، شگردهای این نویسندگان در تلفیق عناصر خیالی با واقعیت های خارجی جهت تبیین و انتقال اهداف و اندیشههای خاصشان کشف و معرفی شوند. یافته های پژوهش نشان می دهد که تکرلی و پارسیپور در این رمانها با کمک مؤلفه های رئالیسم جادویی، در کنار قوه خیال خود و نگاه واقع گرایانه، واقعیت اجتماعی عصر و جامعه خویش را نشان دادند و با این تلفیق، دغدغه هایشان را برای خواننده به شکلی هنرمندانه به تصویر کشیدهاند و در عین حال این مسائل و واقعیت ها در آثارشان بسیار عادی و طبیعی جلوه می کنند و بی نیاز از هرگونه تفسیر و تحلیل هستند.