Golkar A, Dabirnia M, Mahmoodi Bakhtiari B. A Comparative Analysis of the Ideological Discourse of “the Enlightened Other” in the Plays “Small a, Capital A” and “No-Good Friday”. CLRJ 2021; 9 (4) :84-107
URL:
http://clrj.modares.ac.ir/article-12-54092-fa.html
گلکار آبتین، دبیرنیا محمدرضا، محمودی بختیاری بهروز. تحلیل تطبیقی گفتمان ایدئولوژیک «دیگری روشنفکر» در نمایشنامههای آی بیکلاه، آی باکلاه و جمعه نهچندان خوب. پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1400; 9 (4) :84-107
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-54092-fa.html
1- استادیار رشته زبان روسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس ، dabirniam@gmail.com
3- دانشیار پردیس هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران
چکیده: (2297 مشاهده)
رویکردهای اخیر ادبیات تطبیقی در جستجوی این امر هستند که برخورد گفتمانهای مختلف را بیشتر از گذشته مورد بررسی قرار دهند. از مهمترین جلوههای گفتمانهای پسااستعماری دیالکتیک «خود» و «دیگری» است که این تقابل به شکلهای گوناگونی میتواند نمود پیدا کند که در یکی از این موارد روشنفکر میتواند در مقام «دیگری» بازنمایی گردد. دو نمایشنامه آی بیکلاه، آی باکلاه و جمعه نهچندان خوب از جلوههای گفتمان پسااستعماری هستند که در جهت برملاسازی گفتمان استعماری حاکم بر جامعه و زمانۀ خویش نگاشته شدهاند و قهرمانهای دو نمایشنامه (ویلی و مرد روی بالکن) با وجود زندگی در حاشیه گفتمان مسلط بر جامعه، از جمله روشنفکرانی هستند که علیه استعمار حاکم به پا میخیزند. این پژوهش در نظر دارد با استفاده از رویکرد تطبیقی، این دو گفتمان پسااستعماری را با تکیه بر تعریف ادوارد سعید از فرد روشنفکر، و با در نظر گرفتن گفتمان ایدئولوژیک موجود بررسی کند تا شباهتها و تفاوتهای این دو گفتمان از حیث تعریف و کارکرد فرد روشنفکر مشخص شود و شمایل و تعریف بارزتری از فرد روشنفکر در مقایسه با دیگر شخصیتهای موجود آشکار گردد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اگرچه بین دو شخصیت اصلی این دو نمایشنامه تفاوتهایی وجود دارد، به طور کلی این دو روشنفکر ترویج گفتمان ضد استعماری را به عنوان یک امر اخلاقی میپذیرند. مقاومت در برابر ظلم، تسلیم ناپذیری و حقیقت جویی از جمله مواردی است که این دو روشنفکر اتخاذ مینمایند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
پژوهشهای تطبیقی دریافت: 1400/4/24 | پذیرش: 1400/9/21 | انتشار: 1400/12/10