دوره 9، شماره 3 - ( 1400 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 166-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
2- استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی نیشابور، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور ، bt_fam12688@yahoo.com
3- استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
چکیده:   (2513 مشاهده)
عطار تجربۀ والای عشق، خودیابی، خودشناسی و معرفت الهی را در کتاب­های خود در اختیار همگان قرار داده است. او راه رسیدن به کمال را عبور از وادی طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا  می­داند، او با خودشناسی و نشان دادن وجوه مختلف آدمی، کمال انسانی و رسیدن به سرچشمۀ عشق را برای انسا­ن­ها تضمین می­کند. مزلو با تعیین سطوحی برای نیازهای آدمی در تلاش است تا انسان خود شکوفا را معرفی نماید. عطار می­کوشد تا جام وجود را از می صافی­ لبریز کند و از جامعۀ خود نیز غافل نمی­ماند، با توجه به بیان خواست­های آدمی از زبان پرندگان در منطق­الطیر و شاهزادگان الهی نامه، بررسی  تحلیلی - تطبیقی نظریۀ نیازهای مزلو و دو کتاب الهی­نامه و منطق­الطیر پرده­ای دیگر از علم و شخصیت عطار و را برای ما بازگو خواهد کرد. عطار پس از تجربه­های خود و رسیدن به من برتر، جامعۀ خود را نیز آگاهانه به رشد هرچه بیشتر و همه جانبه­تر فرا می­خواند، مزلو نیز با مطالعه بر روی اشخاص موفق در پی یافتن مفهوم کمی برای انسان کامل است. اشعار عطار، نمودار عملی و نظری او در رشد نیازها است.
متن کامل [PDF 210 kb]   (1458 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.