Gheytasy S, Asadi F. A Comparative Study of Female Voices in J. Safarbeygi's Poetry and W. Shakespeare's Merchant of Venice with Special References to S. Greenblatt's Circulation of Social Energies and A. Sinfield’s Theory of Faultliness. CLRJ 2013; 1 (2) :53-69
URL:
http://clrj.modares.ac.ir/article-12-11837-fa.html
قیطاسی سجاد، اسدی فاضل. بررسی تطبیقی صدای زن در نمایشنامه تاجر ونیزی از و. شکسپیر و اشعار جلیل صفربیگی (با توجه به نظریههای ا. گرین بلات،آ. سین فیلد و پیر ماشری). پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1392; 1 (2) :53-69
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-11837-fa.html
1- کارشناسی ارشد گروه ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور ایلام، ایلام، ایران
2- دانشیار گروه ادبیات انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (12719 مشاهده)
کار ادبی محل مناسبی برای حضور نیروهای فرهنگی است. در برخی از متون ادبی استانداردهای حاکم به چالش کشیده می شوند و در برخی دیگر باز تولید می شوند. نظریه ناخودآگاه متن (the text’s unconscious)از پیر ماشری (Macherey Pierre) و نظریه گسست (fault line) از آلن سین فیلد (Alen Sinfield) نشان می دهند که چگونه کار ادبی، گفتمان (discourse) غالب را به چالش می کشد. زنان مختلفی در نمایشنامه های شکسپیر (William Shakespeare) به تصویر کشیده می شوند. حضور برخی از آنان تناقض/ گسست درون ایدئولوژی مردسالار (patriarchal ideology) را آشکار می کند که در نهایت به بحران در گفتمان غالب می انجامد. از طرف دیگر، نظریه گردش نیروهای اجتماعی (circulation of social energies) از استفان گرین بلات (Stephen Greenblott) بیانگر آن قسمت از کار ادبی است که در آن گفتمان رایج مدام باز تولید می شود. در اشعار جلیل صفر بیگی، با آنکه شرایط سیاسی– اجتماعی جامعه ایلام به نفع زن تغییر کرده است، ایدئولوژی مردسالار که قرن ها پیش به دست مردان ساخته شد، باز تولید می شود. نوشتار حاضر، تحقیقی است پیرامون به چالش کشیده شدن و باز تولید نیروهای فرهنگی ( ایدئولوژی مردسالار) در کارهای ادبی.
دریافت: 1390/12/16 | پذیرش: 1391/2/12 | انتشار: 1392/7/1