Comparative Literature Research
پژوهش های ادبیات تطبیقی
CLRJ
Literature & Humanities
http://clrj.modares.ac.ir
1
admin
2345-2366
2383-1235
1352
fa
jalali
1394
7
1
gregorian
2015
10
1
3
2
online
1
fulltext
fa
بررسی انتقادی پژوهشهای تأثیر و تأثر در ادبیات تطبیقی ایران
A Critical Research of Influence Studies in Iran’s Comparative Literature
حجم بزرگی از پژوهش­های ادبیات تطبیقی در ایران، پژوهش­هایی است که با پیروی از اصول نظری مکتب فرانسه به بررسی رابطه تأثیر و تأثر میان ادبیات فارسی و ادبیات سایر ملت­ها پرداخته است. این پژوهش­ها از جهت فراهم آوردن مجموعه وسیعی از مطالعات مربوط به روابط و تأثیر و تأثرات میان ادبیات فارسی و ادبیات سایر ملت­ها، درخور تأمل­اند. مقاله حاضر ساختاری سه­بخشی دارد: در بخش اوّل به تبیین اصول نظری و روش­شناسی پژوهش­های مربوط به تأثیر و تأثر در مکتب فرانسه پرداخته­ایم. بخش دوم شامل انتقادات مطرح بر روش­شناسی مکتب فرانسه در این پژوهش­هاست و در بخش سوم با توجه به تفاوت مقدمات پیدایش رشته ادبیات تطبیقی در فرانسه و در ایران و با هدف تصحیح نگاه سنتی و کج­فهمی­های رایج، برخی از آسیب­ها در پژوهش­های تأثیر و تأثری در ایران را از منظر نظری و روش­شناسی مورد ارزیابی انتقادی قرار داده و نشان داده­ایم نبود پیشزمینه مناسب، وارداتی بودن نظریه و هماهنگ نکردن آن با نیازهای علمی- ادبی، درک ناقص نظریه مکتب فرانسه و روش­شناسی آن و عدم آشنایی با رویکردهای جدید در این حوزه، از جمله آسیب­های جدی در پژوهش­های تأثیر و تأثر در ایران است.
Huge burden of research in comparative literature in Iran relates to influence studies between Persian literature and other literatures based on the French school, though many of them are not scientific and purposeful due to the theoretical and methodological problems of French school and the methods of Iranians comparatists. This paper has three-part structure: in the first part, we discuss the theory and methodology of influence studies according to the French school. Next, it includes the criticism on the methodology of French school. In the third level, we investigate and analyze some of the theoretical and methodological problems in influence studies in Iran, and we conclude that the lack of appropriate background, imported theory and its mismatch with the literary and scientific needs of the community, incomplete understanding of the theory and the methodology of French school, and unfamiliarity with new approaches in this field are some of the main reasons of problems in influence studies in Iran.
واژگان کلیدی: ادبیات تطبیقی,مکتب فرانسه,پژوهشهای تأثیر و تأثر
Comparative literature,French school,influence studies,Criticism of influence studies in Iran
99
129
http://clrj.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-1000-4359&slc_lang=fa&sid=12
فرزانه
علوی زاده
100319475328460057342
100319475328460057342
Yes
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد