Comparative Literature Research
پژوهش های ادبیات تطبیقی
CLRJ
Literature & Humanities
http://clrj.modares.ac.ir
1
admin
2345-2366
2383-1235
1352
fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
2
1
online
1
fulltext
fa
کارکرد محوری نقاب دینی در شعر شاملو و ادونیس
The Fundamental Function of Religious Mask in Shamlu and Adonis
کارکرد شخصیت های تاریخی در شعر معاصر فارسی و عربی، از جلوه های مختلفی برخوردار است و کاربست «نقاب» آن شخصیت ها در شعر، یکی از مهم ترین انواع آن به شمار می آید. نقاب پردازی، ازجمله شگردهای هنری و بلاغی است که شاعر امروز، برای بیان افکار خود از آن استفاده می کند. گاهی نقاب یک شخصیت دینی بر چهره شاعر نقش می بندد تا بتواند با استفاده از ظرفیت ها و توانایی های آن شخصیت، حرف های خود را با مخاطب در میان بگذارد. <em>شاملو</em> و <em>ادونیس</em> نیز به عنوان نمایندگان شعر امروز، در زبان فارسی و عربی، تکنیک «نقاب دینی» را در شعر خود به کار گرفته اند تا با استفاده از این شگرد نمایشی، افکار خود را برای مخاطب ، ملموس و مجسم کنند. در این میان، به کارگیری محوری نقاب یک شخصیت دینی که برای استفاده بیشتر شاعر از ظرفیت های بالقوه و بالفعل شخصیت صورت می گیرد، در شعر ایشان نیز دیده می شود. در این پژوهش با تکیه بر نقد تحلیلی- توصیفی آثار شاملو و ادونیس، به بررسی تطبیقی نقاب محوری دینی با توجه به ساختار روایی و تصاویر موجود در شعر آنان می پردازیم. هدف ما دستیابی به برخی زوایای شعر ایشان و بررسی شیوه کاربست نقاب مزبور، با استفاده از نقد تطبیقی و کهن الگویی خواهد بود. بدین ترتیب، پس از واکاوی مفهوم نقاب دینی و دلایل کاربرد آن در شعر امروز، نقاب های اصلی و محوری شخصیت های دینی در شعر این دو تن را مورد توجه قرار دادیم تا سرانجام همسانی و ناهمسانی های کاربرد یاد شده در نزد آنان را به دست آوریم.
The function of traditional characters in the modern poetry Arabic and Persian has different aspects, which using the mask of characters is one of the most important of them. Nowadays, the poets use the mask as an eloquent and artistic technic to explain about their ideas. Sometimes, they apply the mask of a religious character to confabulate with the audiences by it. Shamlu and Adonis used “religious mask” in their poetic works to visualize their thought. Thus the fundamental function of religious characters can be seen in their works because they wanted to benefit the actual and potential capacity of characters. This research is based on the analysis-narration criticism, and will study the fundamental usage of religious mask in the poets of Shamlu and Adonis based on narrative structure and images of their works. For this purpose, firstly, we studied the concept and meaning of religious mask and the reasons of its function in modern poetry; then we looked for the fundamental function of religious mask in the poets of Shamlu and Adonis to gain similar and different aspects of their application.
واژگان کلیدی: شخصیت,کهنالگویی,نقاب محوری,شاملو,ادونیس
Character,Comparative,Mask-orientedness,Criticism
1
26
http://clrj.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3699&slc_lang=fa&sid=12
Kamran
Ghodoosi
کامران
قدوسی
100319475328460049971
100319475328460049971
Yes
Ph.D. student, Department of Arabic Language & Literature, Islamic Azad University (IAU), Science & Research Branch, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیات عربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
Hamed
Sedghi
حامد
صدقی
100319475328460049970
100319475328460049970
No
Professor, Department of Arabic Language & Literature, Khwarizmi University (Former Tarbiat Moallem), Tehran, Iran
استاد گروه زبان وادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق)، تهران، ایران