Comparative Literature Research
پژوهش های ادبیات تطبیقی
CLRJ
Literature & Humanities
http://clrj.modares.ac.ir
1
admin
2345-2366
2383-1235
1352
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
5
4
online
1
fulltext
fa
اتوبیوگرافی دوصدایی در قرن بیستم بررسی تطبیقی نقش فرامتن در کودکی ناتالی ساروت و Wیا خاطرات کودکی ژرژ پرک
Autobiography duet in the twentieth century.
A comparative study of the role of metatext in Childhood and W or childhood memories by Nathalie Sarraute and Georges Perec
اتوبیوگرافی، بنابر تعریف، روایتی است تکصدایی و اول شخص که در آن، نویسنده زندگی خود را شرح میدهد و پیرو قراردادی ضمنی با خواننده، واقعیتها یا دست کم بخشهایی از آن را بازگو میکند. اما ژرژ پرک و ناتالی ساروت، دو نویسندۀ نامی و نوآور فرانسه در عرصۀ رمان، در اتوبیگرافیشان، روایتی دوصدایی از کودکی خود ارایه میدهند؛ ساروت، در کودکی، راوی اول شخص را وامیدارد تا از خلال گفتوگویی درونی، پرده از روی نقاط تاریک و توهماتی که بازگویی هر خاطره ای با آن آمیخته است بردارد؛ ژرژ پرک، در کتاب W یا خاطرۀ کودکی، که ظاهرا اتوبیوگرافی است، از کودکی خود دو روایت عرضه میکند: نخست واقعی و دوم، سراسر تخیلی؛ ابتدا چنین بنظر میرسد که روایت دوم ارتباطی با کودکی راوی ندارد، اما در ادامه میبینیم که به شکل تمثیلی، بازگوی وقایع زندگی اوست. افزون براین، هر دو کتاب به دروغهایی اشاره دارند که دو راوی در داستان خود میگنجانند؛ این روند با قرارداد ضمنی راستگویی منافات دارد. در این مقاله برآنیم تا با تحلیل تطبیقی این دو اثر، نشان دهیم اتوبیوگرافی که باید اصولا یکصدایی باشد چرا دوصدایی است، کارکرد صدا یا روایت دوم در این دو، به مثابۀ فرامتن (métatexte) چیست و نقش تخیل در فرآیند دشوار بازیابی خاطرات، برای غربال کردن راست و دروغ و همچنین شرح چگونگی شکلگیری نوشتار چیست.
Autobiographical narrative in which only a first-person audio and written, whow the author explains in his life. Made a contract with the reader, he recounts the facts of his life, or parts of it. But, the famous french writer Georges Perec and Nathalie Sarraute that the two are, in their books are narrated duet. Sarraute, in a book called Childhood, forced to use the first-person narrator's inner dialogue, dark spots and delusions that recounting every memory with its integrated. But Georges Perec, in his autobiography, apparently, from his childhood, the two narrations: first real and second, all of it is fiction. First, we think that in the second story the narrator does not have anything to do with child, But then we see that as an analogy of his life. In addition, both authors refer to the lies that are included in their story. This process is incompatible with the truth implicit contract. This article will provide a comparative analysis of the two works show an autobiography, which should in principle be monophony is why duet, what is the function of sound or narration second as metatext, and what's the role of imagination in the difficult process of recovery.
اتوبیوگرافی, ساروت, پرک, فرامتن, ادبیات تطبیقی
Autobiography,Sarraute,Perec,metatext,Comparative Literature
1
24
http://clrj.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-13239-1&slc_lang=fa&sid=12
کتایون
شهپرراد
1003194753284600151671
1003194753284600151671
Yes
دانشگاه سبزوار
azine
Hosseinzadeh
آذین
حسین زاده
1003194753284600151672
1003194753284600151672
No
dépt. du français, faculté des lettres et sciences humaines
گروه آموزشی فرانسه، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری