دوره 9، شماره 3 - ( 1400 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 56-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S M. The Belatedness of Poetry and Mourning Hamlet: Harold Bloom’s and T. S. Eliot’s Antithetical Readings. CLRJ 2021; 9 (3) :30-56
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-51533-fa.html
موسوی سید مهدی. بیگاه شدن شعر و داغ هملت: مخالف‌خوانی هارولد بلوم و تی. اس. الیوت. پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1400; 9 (3) :30-56

URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-51533-fa.html


دانشگاه سمنان ، mousavismehdi@semnan.ac.ir
چکیده:   (2017 مشاهده)
این جستار می‌کوشد با بررسی و مقایسۀ نظریۀ اضطراب تأثیر هارولد بلوم و مفهوم سنّت در نگاه تی. اس. الیوت، و با تمرکز بر خوانش این دو از نمایشنامۀ هملت، تصویری تطبیقی از رویکرد این دو منتقد به چگونگی آفرینش ادبی به دست دهد. صحنۀ آفرینش ادبی در نگاه بلوم ستیزه‌جویی حماسی است میان شعرا، پر از خشم و هیاهو، و در عین حال بزنگاه بدخوانی خلاقانه. بیگاه شدن شعر در واقع وضعیت شاعر مدرن است که گریزی از سنّت ادبی متقدمین ندارد. به رغم نوآوری‌های نظری بلوم، ایدۀ اصلی او همانندی‌های زیادی با توصیف الیوت از سنّت و قریحۀ فردی دارد. در نگاه هر دو، آفرینش ادبی محصول دیالکتیک حضور و غیاب است، با این تفاوت که بلوم وجه ستیزه‌جویانه و اضطراب‌آور روابط بین شعرا را برجسته می‌کند. بیش از هر متن دیگر، خوانش بلوم و الیوت از هملت نمایانگر مخالف‌خوانی‌شان است. شاید بتوان گفت که بلوم هم اضطراب تأثیر از الیوت داشته است.
متن کامل [PDF 292 kb]   (834 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: نظریه پردازی در حوزه ادبیات تطبیقی
دریافت: 1400/1/20 | پذیرش: 1400/5/18 | انتشار: 1400/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.