دوره 1، شماره 1 - ( 1392 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 94-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samkhaniani A. A Comparative Study of Phenomenological Approach to Philosophy of Education in the view of Sohrab Seppehri and Erich Fromm. CLRJ 2013; 1 (1) :71-94
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-3857-fa.html
سام خانیانی علی‌اکبر. مطالعه تطبیقی فلسفه تعلیم و تربیت در رویکردهای پدیدارشناختی سهراب سپهری و اریک فروم. پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1392; 1 (1) :71-94

URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-3857-fa.html


استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (10489 مشاهده)
یکی از موضوعات مهم در شعر سهراب سپهری، فلسفه تعلیم و تربیت و توجه او به این ساحت بنیادین حیات بشری است. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که جهان­بینی، شخصیت و زندگی عملی خود سپهری نیز از دهه چهل خورشیدی بدین سو، دگرگونی عظیمی داشته است. هدف از این پژوهش، نشان دادن ابعادی از تأثیرپذیری سهراب سپهری از رویکردهای پدیدارشناختی در تعلیم و تربیت و مشخص کردن همسویی و همخوانی نظرات وی با نظریات اریک فروم (1980- 1900) است. در نگاه پدیدارشناسانه سپهری و فروم، کودکی مفهومی فلسفی دارد و معادل آزادی، ادراک شهودی پدیده­ها و کسب تجربه فردی است، بروز غرایز و سائق­ها، زمینه کسب «فردیت» کودک است و بلوغ، زمان استقلال از افکار و اعمال تقلیدی است. ستیز با عادات، نهی و نفی دانش تحمیلی، ستایش تنهایی و پذیرش مرگ از دیگر موارد همسویی نظرات سپهری و اریک فروم به شمار می روند.
متن کامل [PDF 305 kb]   (3344 دریافت)    

دریافت: 1391/3/13 | پذیرش: 1391/7/15 | انتشار: 1392/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.